V&A Waterfront, Foreshore - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nelleke Hendrikse - WaarBenJij.nu V&A Waterfront, Foreshore - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nelleke Hendrikse - WaarBenJij.nu

V&A Waterfront, Foreshore

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

14 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Elke morgen en avond kijken we uit over de haven. Mooi uitzicht, of het nou licht of donker is, 's morgens vanwege de opkomende zon, 's avonds vanwege de zee aan lichtjes die- waar gewerkt wordt knipperen in geel, groen en rood- aangevuld door flonkerende stadsverlichting, vanwege de opstijgende warmte. Een eyecatcher tijdens gesprekken of wanneer we eigenlijk willen lezen. Net zoiets als een open haard, of een aquarium, Ruben....;)
Vandaag het besluit genomen dit alles maar eens van dichtbij te gaan bekijken. Tjonge......ik had al gelezen dat dit hele gebied in het kader van het nieuwe stadion dat in 2010 is gebouwd voor het WK voetbal opgeknapt was, en dat is geen understatement. En zo is zelfs de Fifa nog ergens goed voor :) Je kunt er leuk wandelen langs de kades, er staan prachtig onderhouden/opgeknapte Victoriaanse gebouwen, je kunt er winkelen totdat je er bij neervalt ( of nooit meer terug kan naar huis) musea, theaters, er zijn straatmuzikanten en andere straatartiesten, en natuurlijk kun je er weer heerlijk eten en drinken. Het is tevens het vertrekpunt voor de boottocht naar Robbeneiland.

Dat eten en drinken is hier nog wel ff een noemenswaardig dingetje. Gisteravond hebben we in het kader van Ab zijn verjaardag gegeten in café Manhattan in Waterkant, een heel leuk upcoming buurtje met allemaal gekleurde huisjes. Ik las dat de felle kleuren in de tijd van de Apartheid een protest waren tegen die politiek. Café Manhattan is een hele trendy tent, met veel jonge mensen in de bediening die ons steeds "guys" noemden. Echt fan-tas-tisch gegeten, lekkere muziek en hangstoelen in de boom. Uitgebreid vooraf, hoofdgerecht in berengrote porties, wijntje erbij, toetje past niet meer, dus koffie toe, schade: omgerekend €35, en daar zit de fooi bij in...
Nog een leuke; The Eastern Food Bazaar, heeft onderdak in een lang gebouw dat vroeger de Wellington fruitmarket was. Je loopt er langs lange balies met allerlei soorten oosters eten, Indiaas, Aziatisch, Turks, noem maar op, om te kiezen.....Je besteld bij de cassiere, zegt erbij of je het wilt meenemen of daar opeten, betaald en neemt het bonnetje mee naar de desbetreffende counter van wat je wilt hebben, en haalt af.
Tegen de smaak kan geen enkel Indiaas restaurant waar ik tot nu toe heb gegeten op, en het concept is geniaal!!! Vanavond opgehaald, met het lekkerste naanbroodje ever, kosten van drie gerechten, nog geen €7. Je kan er niet zelf voor koken, en al helemaal geen boodschappen doen......
Wie weet er een ondernemer in het Noorden van ons land, die hier (naan)brood in ziet?

Enfin, vandaag alvast kaartjes gekocht voor Robbeneiland, morgen om 1300 uur. Dat was aan te raden omdat er maar 300 mensen per dag op mogen vanwege de natuur. Gelukkig gevraagd, want je moet het maar weten.........