epifanie in Darling - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nelleke Hendrikse - WaarBenJij.nu epifanie in Darling - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nelleke Hendrikse - WaarBenJij.nu

epifanie in Darling

Door: nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

02 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Op de terugweg vanuit Paternoster komen we langs Darling, de hometown van Pieter Dirk Uys, in de gedaante van Evita Bezuidenhout, het Afrikaanse equivalent van Dame Edna. Zij heeft zich gevestigd in een in onbruik geraakt stationsgebouwtje, waar nu een museum en een theatertje in huizen. Het heet " Evita se Perron".
Evita is hier een fenomeen vanwege haar bijtend humoristisch commentaar op de apartheidspolitiek, ook al toen die nog levend was, en daar altijd mee weg gekomen. Dat wil je toch zien.....
Het hele gebouwtje is van een aandoenlijk soort knussige knulligheid. Overal staan jaren 50 stoelen en op de veranda staat een bank uit zo mogelijk nog vroegere tijden. Het museumpje herbergt een verzameling aan curiositeiten uit de tijd van de apartheid, een "beeldentuin' met mooie en heeel erg lelijke beelden, sculpturen en beton gegoten voorwerpen. Allemaal met bordjes met humoristische teksten, die ik niet allemaal begrijp omdat je dan beter in de politiek van destijds ingevoerd moet zijn, ben ik bang. In de enigszins soepige stoelen, kun je lezen ( er is een grote bibliotheek de meest vreselijke literatuur uit die tijd, maar ook kookboeken en ga zo maar door) maar ook haar films en interviews bekijken, onder andere met Mandela) Er hangen brieven van politici die ze heeft aangeschreven om ze uit te nodigen voor gesprekken of om haar visie duidelijk te maken, maar allemaal zodanig grappig en dubbelzinnig dat kennelijk niemand zich er door beledigd voelde, of de neiging kreeg haar te arresteren. Men schreef haar zelfs terug, soms in dezelfde trant. Er is een wand met met beroemde schilderijen van bekende kunstenaars die haar hebben geschilderd in exact dezelfde positie als bv Mona Lisa, het parelmeisje, of in een portret van Klimt. Zo grappig!
Eenmaal "thuis" haar even opgezocht op internet. en dan lees ik:

In de tijd van de apartheid was Uys een fel criticus van het regime. Humor en komedie gebruikte hij om de absurditeit van het raciale beleid van de Zuid-Afrikaanse regering te bekritiseren en te ontmaskeren. Veel van zijn werk werd niet gecensureerd, wat een impliciete aanwijzing is dat veel leden van de regerende partij zijn kritische visie deelden. Dit werd echter niet openlijk toegegeven.
en dan..............
Een "kugel" – een opgetutte goed bij kas zittende Joodse vrouw - één van zijn vele creaties, zou ooit hebben gezegd dat er in Zuid-Afrika twee dingen mis zijn: "one's apartheid and the other's black people". Deze uitspraak werd later ten onrechte toegeschreven aan Uys zelf.
Het kan niet anders!
Diezelfde "kugel" hebben wij dus ontmoet, twintig jaar later, en nog geen snars wijzer.............

• 20 Januari 2015 - 18:58

Gea Zinger:

hallo Nelleke, wat een mooie reis heb je gemaakt!
    Maar ik zoek je voor een reünie van onze opleidingsgroep van Nieuw Graswijk.
    Waar en wanneer is nog niet bekend,
    Wil je me een berichtje terug sturen, ook al lijkt je het niets?

groetjes Gea Zinger

• 20 Januari 2015 - 19:09

Nelleke Braam:

Hoi!
    Dat is lang geleden! Hoe kan ik je bereiken, behalve hier?
    mijn adres is nellekehendrikse@home.nl